hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان رضوی| فرهنگ و ورزش، محور ارتباطی ایران و افغانستان

خراسان رضوی| فرهنگ و ورزش، محور ارتباطی ایران و افغانستان

عامر توکلی-تایباد

شهرستان تایباد، مهم‌ترین مرز زمینی کشورمان با جمهوری اسلامی افغانستان است، مرزی با حدود صدسال قدمت و تردد روزانه حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون ترانزیت و بیش از ۳ هزار نفر که ازنظر اقتصادی و اجتماعی موردتوجه دو کشور است؛ اما چندی است که این مرز، با توجه به تاریخ چند هزارساله همزیستی مردمان هرات و تایباد، مرکز ارتباطات فرهنگی و ورزشی شده است.

تاریخ، فرهنگ، هنر و ورزش، محور تعاملات فرهنگی

در ارتباط بین دو شهر تایباد و هرات، باید در نظر داشت که تاریخ، فرهنگ و رسوم مشترکی که تحت عنوان مکتب هرات در خراسان بزرگ جریان داشته، همچنان بین هنرمندان دو سوی مرز جریان دارد و در مکتب بزرگ هنری هرات، شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، هنری تایباد، بعضا صاحب سبک بوده‌اند، نظیر میرزا شفیعای حسینی که در هنر خوشنویسی صاحب سبک بود و مولانا نظامی باخرزی در فن نگارش در هرات چنان مشهور بود که امین مولانا عبدالرحمان جامی بود و حتی که او بود که مقامات جامی را به رشته تحریر در آورد‌؛ بنابراین این فرهنگ مشترک همواره ورد زبان بزرگان دو سوی مرز است. برگزاری نخستین نشست ادبی شعرای تایباد و هرات در سی آبان امسال نقطه عطف این مراودات بود و سپس با حضور کاروان ورزشی صلح و دوستی خراسان رضوی در مسابقات کشتی محلی هرات، به نقطه اوج خود رسید.

در کنار این‌ها سال‌ها مهمان‌نوازی مردم تایباد از برادران و خواهران افغانستانی خود که به دلیل جنگ‌های این کشور به تایباد مهاجرت کرده بودند و ورزش که یک عنصر بسیار قدرتمند در ایجاد صمیمیت و دوستی در عین رقابت است، کلیدواژه‌ای در بیان دوستی و محبت مردم این دو شهر است.

قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها

عبدالقیوم رحیمی، والی (استاندار) هرات با بیان قدردانی خود از میهمان‌نوازی دولت و ملت ایران و خصوصا شهرهای مرزی و در رأس آن‌ها شهرستان تایباد در دوران جنگ و بحران افغانستان، گفت: ورزش بهانه بسیار خوبی است که می‌تواند انسان‌ها و ملت‌ها را به هم نزدیک کند و در این میان نقش ورزش‌های پهلوانی چون کشتی که بافرهنگ ما عجین شده است قابل‌توجه است، اما باید ورزش‌های دیگر را نیز در این مقوله وارد کنیم، این کار موجب تقویت ورزش و ورزشکاران دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان می شود. او تصریح کرد: ورزش وسیله نزدیک شدن مردم است، باید فاصله‌ها را از بین برد و از این هم‌جواری نهایت استفاده و بهره را برد.

رحیمی افزود: مبادلات فرهنگی و اقتصادی، ارتباطاتی بسیار نیکو هستند که باید در تقویت آن کوشا باشیم. ما نیز در برنامه سفری که به مشهد داریم و در تصمیم‌گیری‌ها رشد مسائل فرهنگی را در دستور کارداریم. او افزود: ملت بزرگ ایران، چندین سال مهماندار مردم افغانستان بودند و ما موظفیم حق بزرگ ملت و دولت ایران را ادا کنیم. در پی حل مشکلات صدور ویزا هستیم، به‌گونه‌ای که رفت‌وآمدها آسان شود و ارتباطات افزایش یابد. از سرمایه‌گذاری در هرات استقبال می‌کنیم. هرات شهری به وسعت تاریخ است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار موقعیت بهتری پیدا کند و قطعا این امر در امنیت منطقه می‌تواند مثمر ثمر باشدافزایش ارتباطات فرهنگی و ورزشی بین دو کشور ایران و افغانستان، لزوم همکاری سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و ورزش و جوانان را می‌طلبد تا با تلاش جوانان مستعد و صاحب‌نظر تایبادی در این‌سوی مرز و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک با دستگاه‌های موردنظر در کشور افغانستان، در جهت تسریع رفت‌وآمدهای فرهنگی و ورزشی اقدام کنند. اقدامی که حذف روادید برای ورزشکاران و هنرمندان تایبادی و هراتی می‌تواند شروع آن باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد